Sfaturi utile

Alti parametrii, notatii si elemente de identificare

Alti parametrii, notatii si elemente de identificare

Litera R din marcajele laterale semnifica faptul ca anvelopa are constructie radiala. Aceasta este cea mai intilnita forma de anvelopa. Mai demult se construiau anvelope utilizand dispunerea pe diagonala (marcate cu D) sau sub forma de centura (B). Intr-un marcaj separat este posibil sa se indice si numarul de straturi ce alcatuiesc corpul anvelopei si al peretelui lateral.

Fiecare grup de litere si cifre de pe peretele lateral al anvelopei are o semnificatie aparte. Cel mai important marcaj de pe o anvelopa este cel care prezinta dimensiunile acesteia. Marcajul prezinta 3 grupuri de cifre de genul 195 / 65 / R15 unde primul numar reprezinta latimea anvelopei in milimetri (195), al doilea (65) – raportul de aspect latime/inaltime, iar ultimul numar (15) – dimensiunea inelului interior al anvelopei.

Latimea anvelopei este dimensiunea masurata in mm dintr-un perete lateral in celalalt atunci cand anvelopa este montata pe o janta de dimensiuni corespunzatoare.

Raportul de aspect latime/inaltime reprezinta raportul dintre inaltimea interioara a anvelopei reprezentat ca procent din latimea anvelopei. De exemplu, numarul 65 semnifica faptul ca inaltimea profilului anvelopei reprezinta 65% din latimea ei. Cu cat este mai mic acest raport, cu atata este mai lata anvelopa in raport cu inaltimea profilului ei. Este posibil sa existe 2 anvelope cu rapoarte diferite dar cu acelasi diametru. De obicei, anvelopele de performanta ridicata au un raport mai mic decat celelalte anvelope. Aceasta din cauza ca primele ofera o mai buna stabilitate laterala, foarte necesara in curbe unde acceleratia laterala este mare si anvelopele trebuie sa reziste acestor forte. Anvelopele cu profil mai jos au pereti laterali mai ingusti si intariti suplimentar pentru a rezista mai bine in curbe la viteze mari.

Diametrul inelului interior: Acest numar specifica dimensiunea in inchi (toli) a diametrului jantei pentru care a fost proiectata anvelopa.

Pe peretele lateral al anvelopei puteti sa mai gasiti si alte elemente de identificare:

O sageata care indica sensul de rotatie la mersul inainte (in cazul anvelopelor unidirectionale). In alte cazuri, tot pentru anvelope unidirectionale apare inscris cuvantul “OUTSIDE“, pentru ca anvelopa sa fie montata corect pe janta.

Notatia TWI (Tread Wear Indicator) care apare in mai multe locuri pe lateralul anvelopei. In aceste zone se gasesc marcaje care dau informatii despre gradul de uzura al anvelopei.Notatia XL (eXtra Load): indica faptul ca anvelopa are o rezistenta mai mare decat cea a unui pneu normal. Este posibil sa scrie chiar textual Extra Load.

M+S sau M/S: (Mud + Snow) indica faptul ca pneul este indicat pentru utilizare in conditii de zapada. Daca acest marcaj este insotit de simbolul a 3 fulgi de zapada sau a unui fulg de zapada incadrat intr-un varf de munte (vezi imaginea alaturata) atunci pneurile respective sunt considerate a fi pneuri exclusiv de iarna. Acest tip de anvelope se folosesc in perioada din an in care temperatura exterioara se situeaza de regula sub +7°C. Daca simbolul varfului de munte nu este prezent, anvelopele sunt considerate a fi de tip all-season, care pot fi folosite vara in conditii de drumuri grele.Pneurile cu caracteristici de urgenta pot fi recunoascute dupa literele de pe flancul pneului: DSST, Eufonia, RFT, ROF, RSC, SSR sau ZP. Aceste pneuri au peretii laterali intariti si permit deplasarea in continuare chiar si in cazul unei pene de cauciuc. Se poate rula cu aceste anvelope in conditii de siguranta cu viteze de pana la 80 km/h pe o distanta de cel mult 50 km.

Numarul de identificare al pneurilor (DOT): reprezinta un numar de serie care furnizeaza date concrete despre producator si data fabricatiei pneului. De obicei aceasta serie incepe cu literele DOT (care inseamna ca pneul este fabricat conform normelor acceptate in transporturi) urmate de o serie data de producator si apoi de data fabricatiei.

Din anul 2000 acest numar de identificare se scrie folosind notatia: DOT – XXXX – PPPP – WWYY unde

DOT = Departament Of Transportation

XXXX = cod de identificare a tarii de provenienta si a producatorului

PPPP = cod intern al producatorului

WWYY = data fabricatiei (WW = numarul saptamanii indicat prin 2 cifre, YY = anul fabricatiei tot pe 2 cifre).

Astfel, pentru combinatia DOT … 4507 data fabricatiei este saptamana 45 din anul 2007.

Atentie! Conform regulamentelor, Codul DOT este marcat complet pe cel putin un flanc al anvelopei. In practica, acest lucru inseamna ca tocmai grupul ultimelor 3 sau 4 cifre, cel care desemneaza data de fabricatie, poate sa nu apara pe ambele flancuri ale anvelopei ci doar pe unul dintre ele. Daca acesta se afla la interior, nu este vizibil la o inspectie din lateralul masinii ci doar la demontarea rotii sau ridicarea masinii pe elevator.

In concluzie, daca numarul DOT nu este marcat complet pe o parte a anvelopei, va fi sigur complet pe cealalta.

De ce este importanta aceasta informatie?

Se recomanda ca un pneu sa nu mai fie folosit daca au trecut 6 ani de la data fabricatiei.

Indiferent daca pneul a fost folosit sau nu, daca a fost montat pe vreo masina sau daca a stat numai in raftul vanzatorului, dupa 6 ani de la fabricatie cauciucul din care este confectionata anvelopa isi pierde proprietatile initiale si pot aparea defectiuni in timpul mersului. Atunci cand cumparati un set de anvelope noi sau SH este bine sa verificati si data fabricatiei, nu doar adancimea profilului.