Sfaturi utile

Tipuri de anvelope

Tipuri de anvelope

Run flat sunt anvelope cu partile laterale consolidate, permitand circulatia fara aer si fara rupere. Unele companii, precum Mercedes, nu se grabesc sa le introduca pe o scara larga de consum, deoarece se tem de scaderea confortului, insa BMW, de exemplu, le utilizeaza ca anvelope pentru utilizare initiala la aproape toate modelele sale.

Asimetrice – fiecare parte de pe suprafata anvelopei are o destinatie diferita – de exemplu, cea externa este alcatuita astfel incat sa asigure aderenta mare la curbe. Sunt adecvate pentru dotarea autovehiculelor sport.

Simetrice – cu profil absolut uniform catre partea centrala.

Anvelope in directia de circulatie – au marcata directia de invartire: respectarea ii asigura un comportament mai bun in timpul circulatiei, o mai buna eliberare a apei si un zgomot generat semnificativ mai mic.

Anvelope fara camera de aer – este de obicei o anvelopa radiala. Materialul protectiv pentru interior protejeaza impotriva pierderii aerului la presiunea din timpul functionarii obisnuite. Anvelope denumite si tubeless, in prezent marea majoritate a anvelopelor comercializate.

Anvelopele sport se situeaza undeva, intre slick-ul competitiv si anvelopa normala, insa sunt mai apropiate de primul tip. Acestea au un numar minim de canale care, la randul lor, au o adancime mai mica. Exceptand aceasta, sunt realizate dintr-un amestec mai moale si, in consecinta, au o viata mult mai scurta. Comportamentul lor extraordinar in conditii de drum uscat presupune o prezentare mediocra pe carosabil umed.

Anvelopele all-season trebuie sa reuneasca numarul imens de cerinte contradictorii – acestea trebuie sa aiba o viata suficient de lunga, o buna aderenta in conditii de carosabil uscat, carosabil umed, pe zapada, pe gheata si altele si, ca in orice compromis, sunt inferioare aproape in toate conditiile de lucru. In majoritatea cazurilor, calitatile acestora pe timp de iarna se limiteaza la o iarna usoara, de oras. Bineinteles, anvelopele all-season asigura un mai bun comportament pe sosele, in timpul iernii decat anvelopa de vara, insa, in general, sunt destinate pentru autovehiculele care au un kilometraj anual mai mare. Structura acestora poate fi asa fel incat, in diversele parti apartinand acestuia sa combine diverse componente si modele diferite, insa, cel mai frecvent, este o varietate de vara cu mai multe lamele si un amestec mai moale de ingrediente.

Anvelopele de vara au un comportament mai sigur si mai dinamic decat anvelopele all-season in timpul verii si reprezinta combinatia adecvata de capacitati de comportament pe carosabil uscat si umed. Echilibrul intre aceste calitati depinde de amestecurile si aderenta suprafetei canalelor la suprafata totala. Cel mai bine este ca, la cumparare, clientul sa se consulte cu vanzatorii cu privire la cele mai potrivite anvelope pentru autovehiculul acestuia, in functie de conditiile in care acestea ruleaza. Nu trebuie sa uitam ca exista anvelope cu un index de viteza mare, special proiectate pentru anumite autovehicule, la care acestea isi pun in evidenta cel mai bine calitatile. Aceasta nu inseamna ca nu se pot utiliza si cu alte modele, insa efectul nu va fi complet.

Anvelopele de iarna sunt alcatuite din amestecuri care le pastraza flexibilitatea chiar si la temperaturi scazute, au canale adanci si un numar imens de lamele special formate. Anvelopele destinate special utilizarii pe timp de iarna dateaza inca de la inceputul secolului al XX-lea, insa utilizarea sa pe scara larga incepe cu mult mai tarziu.

Astazi, acest tip de anvelope se poate recunoaste dupa semnul M+S, care inseamna mud & snow. Utilizarea acestor anvelope nu este indispensabila numai atunci cand ninge – ci si atunci cand temperaturile scad sub 7 grade, indiferent daca ninge sau nu, iar atunci anvelopele isi pierd calitatile. In niciun caz nu se recomanda ca autovehiculul sa se doteze cu anvelope de iarna si de vara simultan, iar in unele tari, precum Franta, acest lucru este absolut interzis. Adevarata siguranta pe carosabil, in astfel de conditii, poate fi atinsa numai prin utilizarea de anvelope de iarna de calitate.

Semnul „munte cu zapada pe el”, pe care il puteti vedea pe partile oricarei anvelope, se foloseste ca indicatie suplimentara pentru acest tip de anvelope si inseamna ca au trecut prin toate testele necesare, conform legislatiei Canadei si SUA. Amestecurile din care sunt realizate anvelopele de vara incep sa isi piarda caracteristicile la termperaturi sub 7 grade. Spre deosebire de acestea, anvelopele de iarna sunt produse din amestecuri speciale, care contin semnificativ mai mult cauciuc si mai mult siliciu, care raman semificativ mai moi si, drept urmare, cu o mai buna aderenta la temperaturi mici.

Anvelope pentru orice tip de teren – de obicei, se folosesc de pick-up-uri si autovehicule SUV. Acestea au un diametru mare, bord si parti mari si consolidate si soliditate marita. Folosesc amestecuri de consistenta medie-moale si au mai multe elemente-bloc mari si lamele. Un model mai larg inrautateste comportamentul pe carosabil uscat si mareste zgomotul, insa blocurile de putere se afunda in noroi, iar lamelele in zapada, garantand o aderenta mai mare in afara carosabilului.

Anvelope de noroi si off-road – persoanele care ruleaza off-road va vor spune ce comportament au astfel de anvelope pe asfalt. De fapt, locul acestora nu este acolo. In consecinta, acestea sunt realizate cu blocuri imense, masive si extraordinar de rezistente, care pot trece prin marginile ascutite ale rocilor si se pot afunda in noroi.

Configuratia traditionala cu suprafete cu blocuri are sarcina de a asigura aderenta in conditii de carosabil uscat, iar canalele largi – de a devia apa in timpul circulatiei, de presiunea anvelopelor de iarna, pe suprafete umede sau la temperaturi la care gheata si zapada se topesc si, de asemenea, formeaza un strat de apa. In plus, anvelopele de iarna au mii de mici fante in blocuri, structuri cu forma specifica, de obicei in zig-zag, care face ca lungimea lor sa fie semnificativ mai mare. In cazul circulatiei pe un carosabil acoperit cu zapada, sarcina acestora consta in a suporta cuie in ea si de a asigura aderenta anvelopei. Mai mult, sub „cuie” se mentine o parte din zapada care a intrat sub protector (aderenta zapada-zapada), dupa care lamelele corespunzatoare se detaseaza de suprafata si elibereaza zapada care a intrat sub acestea. In cea mai mare parte din anvelopele moderne, lamelele (de tip 3D) sunt astfel realizate, nefiind in zig-zag numai pe orizontala, ci si pe verticala. Ideea unei astfel de decizii este ca in timpul circulatiei pe un carosabil acoperit cu zapada acestea sa functioneze la capacitate maxima, iar in cazul circulatiei pe o suprafata solida sa se „autoblocheze”, urmand ca in acest fel nu numai sa isi mareasca suprafata de contact, dar sa isi reduca uzura. Aici este foarte important sa se remarce ca are o foarte mare semnificatie faptul ca anvelopele de iarna sa fie umflate la presiunea adecvata pentru a li se mentine calitatile.

Peste tot s-a raspandit ideea gresita ca anvelopele se pot inlocui numai la doua roti – de exemplu, cele cu tractiune pe fata. In acest caz, partea din spate a autovehiculului se destabilizeaza puternic. Pentru a intelege sensul acestei afirmatii, luati o masinuta de jucarie, cu ajutorul unui elastic blocati rotile din fata si accelerati-o cu mana. Dupa aceea, blocati rotile din spate in acelasi fel. Veti observa ca, in al doilea caz, masinuta se invarteste cu greu. Indiferent despre care vorbim, pur si simplu este obligatoriu ca toate cele patru roti sa fie echipate cu anvelope de iarna.